Om å chille og ting som suger

Ungdommen ser ut til å ha forstått noe vesentlig, når du stikker innom og den sier at den ”bare chiller”. Den viser at den har skjønt poenget med å slappe av og stresse ned. Bare så synd at mange, også voksne, gjør det foran TV-en, siden TV-programmer som regel gjør deg mer sliten. Det beste du kan si om mange av dem er at de flytter oppmerksomheten din over på noe annet.

Men ungdommen har virkelig vokabularet i orden, ikke sant? Når de sier at noe suger, har de jo oppdaget at noe er negativt, at det sluker din energi. Dette med energi har også vi i Vesten begynt å ta mer og mer på alvor de siste årene. Takket være en artikkel fra Paal Leveraas i HR Norge er det nå blitt lettere å skjønne hvordan personlig energi virker og hvorfor visse ting enten åpner oss opp eller lukker oss. Mekanismen ble nylig avduket i ”The Neurochemistry of Positive Conversations”, en fersk blogg av Judith og Richard Glaser i Harvard Business Review Blogg Network. Og den er biologisk og virker både hjemme og på jobb.

La oss si at du har en samtale med sjefen og dette skaper et visst inntrykk hos deg. Du hører ordene og legger merke til stemmen og kroppsspråket. Hjernen oppfatter lynraskt også det bakenforliggende. Hvilket ståsted kom hans signaler fra? Respekt og verdighet? Viste han en åpen og inkluderende holdning? En støttende væremåte? Da har vi nok opplevd en sterkere forbindelse og tilknytning til personen. Lukten av samspill. Vi sitter i samme båt. Ja, vi har lenge visst at dette føles godt. Grunnen er at slike følelser trigger kroppens produksjon av hormonet oksytocin. Effekten er at du føler deg enda bedre og flinkere til å kommunisere, samarbeide og stole på andre. Sånn skal det være.

Føler du deg derimot kritisert, oversett, redd, minimalisert eller ekskludert av tilnærmingen, skaper det en følelse av fravær og isolasjon. Ditt overlevelsesinstinkt, som liker dette dårlig, produserer da av gammel vane hormonet kortisol. Dette er normalt en velment stressreaksjon for å ”få opp dampen”. Effekten er dessverre på alle måter mye større enn ved hormonet oksytosin. Den første konsekvensen er begrenset aktivitet i hjernens tankesenter og aktivering av defensiv atferd. Du skal med andre ord slutte å tenke og begynne å handle, for eksempel ved å forsvare deg. Men det blir enda verre. Du blir også mer reaktiv og følsom. Automatiske og ubevisste reaksjonsmønstre kan settes i gang og skape uhendige utsagn. Du kan også oppfatte negativiteten som større enn den faktisk var. Effekten av kortisol er mer dramatisk og varer lengre enn oksytosin, av den enkle grunn at sistnevnte forbrennes fortere i kroppen. Det stinker og er urettferdig.

Lykkeforskere har tidligere uttalt at effekten av negative øyeblikk er 3 til 4 ganger sterkere enn positive. Dette stemmer jo med uavhengige funn fra forsker John Gottman, som viser at man i vellykkede ekteskap for hver negative interaksjon finner minimum fem positive. Og nå har vi for alvor skjønt hvordan våre følelser konkret trigger ulike hormoner, som forsterker den videre prosessen i veldig ulik grad.

Den mest positive atferden ekteparet Glaser fant i sine undersøkelser var at noen bryr seg om deg og viser deg omtanke. Det motsatte skjer når noen later som om den lytter eller ikke lytter med innlevelse. Personen som åpent deler egne tanker er ikke bare meddelsomme. Du vet også hvor du har dem. De virker trygge nok til å vise nysgjerrighet etter hva du mener og er åpen for diskusjon og til og med vanskelige samtaler. Personen skaper også positiv energi, når den skaper bilder av felles suksess. Kjenner du noen som er slik? Hva med deg selv?

På motsatt side befinner den utrygge personen seg. Den mistror dine intensjoner og viser skepsis. Den lar seg ikke påvirke og er mer opptatt av å overbevise deg om vedkommendes mening. Om den i tillegg heller ikke viser forståelse, er det ikke rart du kan føle deg utilpass. Sannsynligvis gjør kortisol sin effekt på kropp og sin og det kan ta et døgn eller mer før du er kvitt skiten. I praksis kan også du selv ha vist en slik atferd. Ingen er ”either good or bad”.

Du har sikkert for lengst tenkt å bruke dette i din kommunikasjon. Flott! Du kan påvirke andre positivt med din holdning og det du formidler. Det virker ikke så sterkt som det negative, men et stabilt fokus kan skape et positivt overskudd. Og all positiv samhandling begynner med en indre dialog, som er overveiende positiv. Derfor må du også tenke ofte på alle og alt du setter pris på og er takknemlig for. Sammen med regelmessig meditasjon gir det en brukbar vaksinasjon mot stress. Slik at du ofte nok kan chille og føle deg helt konge.

Advertisements

1 Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s