En oase av takknemlighet

Forskning har dokumentert at du kan motvirke stress med takknemlighet. Mens du under stress gjerne fokuserer på det du ikke har fått til (enda), fokuserer takknemlighet på noe mye viktigere: hva (og ikke minst hvem) som faktisk fyller livet ditt allerede på en givende måte. Selv har jeg i minst 8 år brukt en konkret oppskrift, som den kjente motivator Anthony Robbins kaller Hour of Power (HOP). Det er i starten av HOP at takknemlighet er i fokus. Med en dose nysgjerrighet og disiplin gikk jeg i kast med det. Det funker så bra at det har blitt en daglig praksis. Når jeg en dag har litt for stort innslag av gretten og sur, snur en stund med takknemlighet hele skuten. Men som regel gjør jeg det om morgenen, slik at dagen får en god start og jeg kan plukke fruktene av rutinen i timesvis. Du må gjøre det til ditt eget, ved å relatere det til personer og saker som gjør deg vel. Her følger et konkret eksempel.

Klokken er halv syv og alarmen går. Jeg tar på meg lett tøy med tursko og er ut av døren innen noen minutter. Ute på gata følger jeg fortauet mot høyre og setter mitt tankesett inn på takknemlighet. Jeg går i et middels tempo mens jeg begynner å ta 4 kraftige utpust, fulgt av 4 kraftige inhaleringer. For hvert pustedrag finner tomlene og fingertuppene sammen. Breathwalking kaller Robbins det. Det holder med fem minutter, for å føle deg levende enda litt raskere om morran.

Samtidig følger oppmerksomheten en rimelig fast rekke som alltid begynner hos meg selv. Jeg tenker på helsen min, kjenner at den er god og er takknemlig for det. Så får jeg opp min kone og kjenner meg takknemlig. Så barna. Takknemlig igjen. Muskulaturen i ansiktet mykner opp. Min svigerinne, hennes mann og deres to barn. Takknemlig for å ha dem i livet mitt, akkurat slik de er. Min svigermor, det samme. Så min kones tante, som nettopp falt bort. Ikke noe morsomt, men likevel takknemlig for den hun har vært. Min bror, hans kone og deres to barn. Min søster og mannen hennes. Mine foreldre. Takknemligheten fortsetter og jeg merker at jeg går smilende gatelangs. Besteforeldrene, onkler, tanter, nevøer og kusiner gjør meg takknemlig.

Men det fortsetter. Med gamle naboer jeg har satt pris på, med folk fra det gamle idrettslaget, med mange konkrete personer fra vennekretsen, felles styremedlemmer, diverse tidligere og nåværende kolleger, viktige kursledere og forfattere. Takk! Langsomt øker gangtempoet noe, slik at jeg rimelig lettbent kommer ut av svingen ved Bogstad. Jeg fortsetter med ulike frivillighetskolleger i ulike idrettslag, med regnskapsføreren og vår (hvite) vaskehjelp, gutta som henter søpla hver torsdag. Takk! Folkene som fyller hyllene og står i kassen på Rema 1000. Snøryddingsfolkene om vinteren. Tannlegen. Takk!

Du fyller det med akkurat det som passer deg og ditt liv. Det kan ta noen omganger før det sitter. En skikkelig marinade med takknemlighet er resultatet. Første delen av Hour of Power er unnagjort på under 10 minutter. Dagen har bare så vidt startet og jeg har laget et nytt teflonlag mot dagens stress. Turskoene er slitte, men jeg har det helt fett og fortsetter med neste del av Hour of Power. Yee-hah! Hva det går ut på følger i neste innlegg. 

En veldig smal stripe

Mens gradestokken viser godt over 30 grader i Norge er det lov å spørre hvordan vi takler det når temperaturen er litt i overkant. Livet for oss mennesker skal helst avspille seg på en veldig smal stripe. Universet byr på et utrolig spekter fra flere hundre minusgrader til flere tusen plussgrader. Og her sitter vi og trenger å ha det akkurat passe, for ellers blir det fort for kaldt eller for varmt. Og sånn er det jo med mange andre ting. Det skal så lite til med oss mennesker før vi er ut av balanse. Tar vi ikke en dråpe blir vi fort kjedelige, men ved litt for mye blir vi fulle og gjør ting vi angrer på. Er vi arbeidsledige savner vi en inntekt og ikke minst et sosialt samhold på arbeidsplassen. Men flere og flere blir utbrente på grunn av for mye trøkk over for lang tid.

Det blir fort kjedelig når alle i venneflokken har samme oppfatning, men du verden så fort vi savner harmoni når uenighet og engasjement skaper frisk bris med storm i kastene.

De første feriedagene trenger kroppen og sinnet å stresse ned. Det tar fort en uke. De siste feriedagene bruker vi som regel på å gire oss opp igjen for å kunne gå tilbake til hverdagen. Og vi legger helst inn noen ‘hvite dager’ for å gjøre overgangen lettere. Midt i mellom disse periodene har vi forhåpentligvis noen dager hvor ferielykken finnes.

Gleden over oppfylte drømmer er så datostemplet at vi også må finne gleden underveis. Du finner lettere mening om du klarer å se verdien i mange små øyeblikk. Midt i mellom noe som nettopp skjedde og noe du lengter etter eller frykter. Og da gjør det ikke noe at stripen er smal, all den tid du sørger for å finne den mange ganger i løpet av dagen.

Her er en liten hjemmeoppgave til deg. Finn en blomst og gransk den i flere minutter. Alt annet blir borte. Det er bare deg og blomsten. Fargene. Formen. Lukten. Følelsen ved berøring. Del dine funn med noen, for delt glede er jo dobbel glede. Vær detaljert noen ganger, for oppmerksomhet på detaljer skaper intimitet. Og da gjør det ingenting at stripen er smal.

Litt positiv psykologi i sommerferien

Da jeg som coach i forrige uke dro til den europeiske konferansen om positiv psykologi i Amsterdam, forventet jeg definitivt å få en upgrade, og slik ble det. Men la oss først snakke om elefanten i rommet. Betyr positiv psykologi at det også finnes negativ psykologi? Det kan man si. I mange tiår var psykologien hovedsaklig opptatt av å studere forstyrrelser og avvik og terapeuter kom for å helbrede alt fra schizofreni og pedofili til alkoholisme. Man laget også en manual som beskriver alt som er galt med mennesker: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM). Du kan nesten få et bilde av mennesket som grunnleggende ondt, men som sivilisasjonen har pyntet med et tynt lag med godhet.

Positiv psykologi kan takke sin grunnlegger psykolog Martin Seligman for at det også har kommet omfattende studier av hva som gjør at mennesker er velfungerende og opplever øyeblikk med flyt og velvære (well being). Så nysgjerrig var Seligman rundt det gode mennesket, at han sammen med Peterson omsider fikk laget en manual om det som faktisk fungerer hos mennesker, Character Strengths and Virtues, se http://www.viacharacter.org. Grundig og langvarig forskning, som er for omfattende å beskrive her, førte til et system med 6 universelle dyder. Disse dydene, blant annet mot, ble delt inn i 24 styrker, som ofte gjengis gjennom kombinasjoner av flere ord, for eksempel dømmekraft/kritisk tenkning/fordomsfrihet. Ta gjerne testen selv på nettsidene over. Styrkene som får flest poeng blir kalt signaturstyrkene dine. Om du bruker mellom 4 og 7 av dem regelmessig i jobben vil du ofte være i flytsonen.

Positiv psykologi skal ikke være profetisk, men beskrive det som kan dokumenteres gjennom forskning. Derfor er positiv psykologi noe annet enn bare å tenke positivt. Tusenvis av kloke og sindige forskere har de siste to tiår vist en imponerende innsats for å drive frem faget. I løpet av 3 travle dager fikk konferansens over 900 deltakere velge mellom 400, ofte forskningsbaserte presentasjoner. Her fikk jeg dokumentert at positive teams også er mer produktive, at barn som har fått utvikle sine styrker i skolen er mer engasjerte og får høyere karakterer, at naturkatastrofer ikke bare fører med seg elendighet, men også økt opplevelse av samhold, opplevd mening og håp, og hvordan personer med kreft gjennom bruk av en telefonbasert App opplever økt samhold og livskvalitet. Bare for å nevne noe.

Gir ikke dette håp og fremtidstro? Lyst til å trene på noe fra positiv psykologi i ferien? Jeg mener at ferietiden ikke kan være en unnskyldning for å la være å trene. Mange opplever jo nettopp økt spenning og skuffelse i ferietider, når man plutselig får mer tid sammen. Derfor vil jeg avslutte med noen stikkord for velvære. Dere kan forvente enda mer velvære når dere viser rikelig med positive følelser og underbygger med litt berøring. Sett pris på deres relasjoner, at de er verdifulle. Del med hverandre hva dere individuelt opplever som givende øyeblikk og forsøk å oppleve noen av dem sammen på en engasjert måte. Det er også smart å være fleksibel og legge listen så lavt at du faktisk kan hoppe over og føler suksess. God sommer!