Litt positiv psykologi i sommerferien

Da jeg som coach i forrige uke dro til den europeiske konferansen om positiv psykologi i Amsterdam, forventet jeg definitivt å få en upgrade, og slik ble det. Men la oss først snakke om elefanten i rommet. Betyr positiv psykologi at det også finnes negativ psykologi? Det kan man si. I mange tiår var psykologien hovedsaklig opptatt av å studere forstyrrelser og avvik og terapeuter kom for å helbrede alt fra schizofreni og pedofili til alkoholisme. Man laget også en manual som beskriver alt som er galt med mennesker: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM). Du kan nesten få et bilde av mennesket som grunnleggende ondt, men som sivilisasjonen har pyntet med et tynt lag med godhet.

Positiv psykologi kan takke sin grunnlegger psykolog Martin Seligman for at det også har kommet omfattende studier av hva som gjør at mennesker er velfungerende og opplever øyeblikk med flyt og velvære (well being). Så nysgjerrig var Seligman rundt det gode mennesket, at han sammen med Peterson omsider fikk laget en manual om det som faktisk fungerer hos mennesker, Character Strengths and Virtues, se http://www.viacharacter.org. Grundig og langvarig forskning, som er for omfattende å beskrive her, førte til et system med 6 universelle dyder. Disse dydene, blant annet mot, ble delt inn i 24 styrker, som ofte gjengis gjennom kombinasjoner av flere ord, for eksempel dømmekraft/kritisk tenkning/fordomsfrihet. Ta gjerne testen selv på nettsidene over. Styrkene som får flest poeng blir kalt signaturstyrkene dine. Om du bruker mellom 4 og 7 av dem regelmessig i jobben vil du ofte være i flytsonen.

Positiv psykologi skal ikke være profetisk, men beskrive det som kan dokumenteres gjennom forskning. Derfor er positiv psykologi noe annet enn bare å tenke positivt. Tusenvis av kloke og sindige forskere har de siste to tiår vist en imponerende innsats for å drive frem faget. I løpet av 3 travle dager fikk konferansens over 900 deltakere velge mellom 400, ofte forskningsbaserte presentasjoner. Her fikk jeg dokumentert at positive teams også er mer produktive, at barn som har fått utvikle sine styrker i skolen er mer engasjerte og får høyere karakterer, at naturkatastrofer ikke bare fører med seg elendighet, men også økt opplevelse av samhold, opplevd mening og håp, og hvordan personer med kreft gjennom bruk av en telefonbasert App opplever økt samhold og livskvalitet. Bare for å nevne noe.

Gir ikke dette håp og fremtidstro? Lyst til å trene på noe fra positiv psykologi i ferien? Jeg mener at ferietiden ikke kan være en unnskyldning for å la være å trene. Mange opplever jo nettopp økt spenning og skuffelse i ferietider, når man plutselig får mer tid sammen. Derfor vil jeg avslutte med noen stikkord for velvære. Dere kan forvente enda mer velvære når dere viser rikelig med positive følelser og underbygger med litt berøring. Sett pris på deres relasjoner, at de er verdifulle. Del med hverandre hva dere individuelt opplever som givende øyeblikk og forsøk å oppleve noen av dem sammen på en engasjert måte. Det er også smart å være fleksibel og legge listen så lavt at du faktisk kan hoppe over og føler suksess. God sommer!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s