Skal det være et møte?

Jeg synes det er et godt prinsipp ikke å skrive anmeldelse når det gjelder min kones bøker. Du kan jo ikke akkurat kalle meg objektiv. Men vet du hva? Temaet er så sykt viktig at jeg bare måtte gjøre et unntak. Du får ha meg unnskyldt. Saken er enkel. Aldri i min yrkeskarriere har jeg fått tilbud om opplæring i hvordan å ha gode, produktive møter. Jeg har ikke sett tilbud om det og kjenner bare veldig få som har fått noe slikt via jobben. Om mitt inntrykk stemmer og er representativ for de fleste, har vi funnet et merkelig paradoks i norsk arbeidsliv. Møter er det mye av i arbeidslivet, utrolig mye. Salgsmøter, kundemøter, avdelingsmøter, ledergruppemøter, prosjektmøter, osv. Hundretusener av oss deltar i slike møter regelmessig. Noen har i perioder ikke noe annet å gjøre på jobb enn å løpe i møter. Likevel har de færreste fått skikkelig opplæring i hva et godt møte innebærer. Det var da helt merkelig.

En av de aspektene med arbeidslivet som jeg husker at jeg ble mest skuffet over er nettopp møtefenomenet. Etter deltakelse i flere dårlige møter de første årene utviklet jeg en aversjon mot møteinnkallinger som var mangelfulle. Mange ting kunne være feil i mine øyne. Agendaen var ikke gitt eller dårlig beskrevet. Eller det var ikke selvsagt at jeg skulle delta på møtet. Eller målet med møte var ikke tydelig nok. Dette opplevde jeg som så problematisk sløsing med energi at jeg har avvist flere ganger å delta på møter om jeg fikk sjansen. Og dermed har jeg spart meg selv for frustrasjoner og fikk jeg brukt tiden til noe langt bedre.

Møter kan virkelig være nyttige og er det også ofte, om alle bidragsytere gjør jobben sin. Selv liker jeg best de kreative møtene hvor vi utvikler nye ideer eller drøfter en sak fra ulike vinkler, slik at vi lærer av hverandre. Senere har jeg gjennom flere konsulentoppdrag innen teamutvikling erfart at mye kan bli bedre i møter. Verstingen er kanskje sånne møter hvor ingen virkelig hører på hverandre. Alle bare venter til det er sin tur til å si hva de hadde på hjertet. Det som den ene personen forteller, bygger ofte ikke på hva den forrige nettopp sa. Møter hvor folk kommer med spontane forslag, uten at noen faktisk tar tak i dem.

Ikke rart at folk flest innrømmer i undersøkelser om møter at en stor andel av tiden de bruker på dem er bortkastet. I tøffe økonomiske tider som vi har nå, hvor mange opplever slik tidsklemme at de knapt rekker å gå på do, er noe i arbeidskulturen riv ruskende galt. Problemet er enormt og behovet for å gjøre noe med det er like stort, om vi da skal være mer produktive og mindre frustrerte på jobb. Hvordan skal vi få løst dette på ordentlig? Jeg tror ikke på noe rask løsning, men nå har folk i teknologiselskapet My.Pocket.Academy noe på gang som jeg tror vil hjelpe. Snart er de på plass med en helt ny App, som skal hjelpe arbeidstakere med større bevissthet og nyttige tips rundt møteeffektivitet. Målet er færre uproduktive møter og at de møtene man faktisk velger å gå i, blir gode. Og for å starte det hele har de nettopp skrevet boken ”3-minuttersmetoden: Bli kvitt møtehelvetet!” Boken er nå å få kjøpt på www.mypocket.no.

Etter å ha lest boken er jeg virkelig overbevist om at det gode innholdet vil treffe mange. Forfatterne Ine Thereze Gransæter og Ann Elin Schüssel kaster ikke bort tiden in denne snertne boken som ryker av god action. Her er det tett med gode poenger, som allerede har vist seg vellykkede i praksis. Og ikke bare forfatternes egne poenger treffer. Helt i takt med tiden har de invitert flere andre ressurspersoner med bøttevis med egen møteerfaring inn. Slik har dette blitt en slags ”best practices” for å unngå håpløse møter og øke verdien av dem du skal ha. Så denne boken bare må du ha. For ikke å snakke om når App’en også blir ferdig….

Advertisements

Great Balls of Fire

I ”En oase av takknemlighet” beskrev jeg første del av en rutine, som har blitt en del av livet mitt. Jeg vet ikke hvor jeg hadde vært uten den. Hvem vet hvilken sykdom jeg rett og slett kunne ha pådratt meg om jeg ikke hadde gitt så stor plass til takknemlighet og sørget for en bedre balanse i hverdagen. La oss derfor her fortsette med resten av rutinen, som også kan gi deg en pangstart på dagen. Men jeg må advare deg. Som med mye annet innen selvhjelp er det lettere sagt enn gjort. Selv var jeg gæren nok til å gi det en sjanse og gradvis finne et opplegg som fungerte for meg selv. Her er hvordan det fortsetter etter stunden med takknemligheten.

I denne delen har det med fremtid å gjøre. Du beveger deg fortsatt raskere enn ved en vanlig spasertur. Også tankene går litt fortere. Du føler deg litt mer levende. I hodet passerer tanker og bilder om viktige ting du ønsker å skape eller oppleve. Er det et enda bedre samliv? En ny jobb? Eller at du blir enda dyktigere til å påvirke der du kan og ikke stresse med det du ikke kan gjøre noe med? Fyll tankene med nettopp dine viktigste drømmer. Men la dette være mer enn en handleliste over dine ønsker. Du må også trikse deg selv til å la hvert bilde også føre til en følelse i kroppen. Hopp derfor et stykke fremover i tid og forestill deg at samlivet faktisk HAR blitt bra nok. Tillat deg å føle det i hjerte og kropp. At det er i boks. At du fikk det til. Hvordan føles det i kroppen når for eksempel samlivet er blitt slik du ønsket? Ja, slik!

Når du kan kjenne det positive resultatet vil du ha lettere for å tro på det også. Slik at det i neste omgang også kan være lettere å realisere. Men se ikke på dette som noe du bare skal innkassere. Du er i stor grad ansvarlig for resultatene og må derfor ta en del initiativ. Få deg selv til å se konkrete, hverdagslige eksempler på ting du vil foreta deg: å lytte litt bedre, gi flere komplimenter, gi blomster litt oftere, sette av mer tid til relasjonen osv. Kjenn nå også at du faktisk har gjort disse tingene. Da vil det være enklere å følge opp med konkret handling senere på dagen.

Ved å gjenta dette trikset gang på gang, dag etter dag, lar du hjernen smake på hvordan det føles når den nye situasjonen er oppnådd. Derfor forventer du også lettere å se tegn på at ønsket begynner å bli oppfylt. Det er viktigere enn å fokusere på hvorfor målet er utfordrende. Og du kan styrke veien til realiseringen ytterligere. Bruk for eksempel selvoppfyllende profetier. Skreddersy hver enkelt til eget behov. Et mer generelt utsagn kan være noe i retning av: ”Jeg blir sterkere dag for dag!”. Eller ”selvsagt skal jeg ha det gøy!” Da jeg for eksempel ønsket å styrke privatøkonomien og litt attåt har jeg sagt: ”Jeg har masse penger og mer enn nok av alt jeg trenger!” Etter en kraftfull liten stund føler jeg meg litt bedre allerede, at jeg har noe på gang. Finn egne passende utsagn og gjenta dem hver for seg ørten ganger i takt med skrittene, gjerne i flere minutter.

Den siste delen av rutinen anvender du teknikkene utelukkende på akkurat denne dagen du har foran deg. Tenk på det du ønsker ut av denne dagen. Har du et spennende møte? Flott! Kjenn på den fornøyde følelsen etter at du tilfreds går fra dette møtet. Og senere på dagen, underveis til det faktiske møtet, kaller du frem det positive resultatet nok en gang og setter deg i riktig sinnsstemning. Slik har jeg mange ganger unngått å kaste bort tid og energi på å grue meg over et møte som jeg på forhånd ikke kan spå utfallet av. Bruk også flere minutter på denne delen og gi deg en god skulderklapp idet du avslutter dagens økt. Hver gang du har vært så rå at du har gjennomført hele rutinen, har du virkelig gjort en god investering i deg selv. Hele deg oser da nok av energi og livslyst. Great balls of fire. Du river opp døren og løper opp trappene. Yesss! For min egen del har dette blitt en elsket avhengighet, som jeg har ønsket å dele med andre. Jeg håper dette frister også deg og ønsker i så fall lykke til! Legg gjerne igjen en kommentar her når du er i gang og hva du opplever.