Great Balls of Fire

I ”En oase av takknemlighet” beskrev jeg første del av en rutine, som har blitt en del av livet mitt. Jeg vet ikke hvor jeg hadde vært uten den. Hvem vet hvilken sykdom jeg rett og slett kunne ha pådratt meg om jeg ikke hadde gitt så stor plass til takknemlighet og sørget for en bedre balanse i hverdagen. La oss derfor her fortsette med resten av rutinen, som også kan gi deg en pangstart på dagen. Men jeg må advare deg. Som med mye annet innen selvhjelp er det lettere sagt enn gjort. Selv var jeg gæren nok til å gi det en sjanse og gradvis finne et opplegg som fungerte for meg selv. Her er hvordan det fortsetter etter stunden med takknemligheten.

I denne delen har det med fremtid å gjøre. Du beveger deg fortsatt raskere enn ved en vanlig spasertur. Også tankene går litt fortere. Du føler deg litt mer levende. I hodet passerer tanker og bilder om viktige ting du ønsker å skape eller oppleve. Er det et enda bedre samliv? En ny jobb? Eller at du blir enda dyktigere til å påvirke der du kan og ikke stresse med det du ikke kan gjøre noe med? Fyll tankene med nettopp dine viktigste drømmer. Men la dette være mer enn en handleliste over dine ønsker. Du må også trikse deg selv til å la hvert bilde også føre til en følelse i kroppen. Hopp derfor et stykke fremover i tid og forestill deg at samlivet faktisk HAR blitt bra nok. Tillat deg å føle det i hjerte og kropp. At det er i boks. At du fikk det til. Hvordan føles det i kroppen når for eksempel samlivet er blitt slik du ønsket? Ja, slik!

Når du kan kjenne det positive resultatet vil du ha lettere for å tro på det også. Slik at det i neste omgang også kan være lettere å realisere. Men se ikke på dette som noe du bare skal innkassere. Du er i stor grad ansvarlig for resultatene og må derfor ta en del initiativ. Få deg selv til å se konkrete, hverdagslige eksempler på ting du vil foreta deg: å lytte litt bedre, gi flere komplimenter, gi blomster litt oftere, sette av mer tid til relasjonen osv. Kjenn nå også at du faktisk har gjort disse tingene. Da vil det være enklere å følge opp med konkret handling senere på dagen.

Ved å gjenta dette trikset gang på gang, dag etter dag, lar du hjernen smake på hvordan det føles når den nye situasjonen er oppnådd. Derfor forventer du også lettere å se tegn på at ønsket begynner å bli oppfylt. Det er viktigere enn å fokusere på hvorfor målet er utfordrende. Og du kan styrke veien til realiseringen ytterligere. Bruk for eksempel selvoppfyllende profetier. Skreddersy hver enkelt til eget behov. Et mer generelt utsagn kan være noe i retning av: ”Jeg blir sterkere dag for dag!”. Eller ”selvsagt skal jeg ha det gøy!” Da jeg for eksempel ønsket å styrke privatøkonomien og litt attåt har jeg sagt: ”Jeg har masse penger og mer enn nok av alt jeg trenger!” Etter en kraftfull liten stund føler jeg meg litt bedre allerede, at jeg har noe på gang. Finn egne passende utsagn og gjenta dem hver for seg ørten ganger i takt med skrittene, gjerne i flere minutter.

Den siste delen av rutinen anvender du teknikkene utelukkende på akkurat denne dagen du har foran deg. Tenk på det du ønsker ut av denne dagen. Har du et spennende møte? Flott! Kjenn på den fornøyde følelsen etter at du tilfreds går fra dette møtet. Og senere på dagen, underveis til det faktiske møtet, kaller du frem det positive resultatet nok en gang og setter deg i riktig sinnsstemning. Slik har jeg mange ganger unngått å kaste bort tid og energi på å grue meg over et møte som jeg på forhånd ikke kan spå utfallet av. Bruk også flere minutter på denne delen og gi deg en god skulderklapp idet du avslutter dagens økt. Hver gang du har vært så rå at du har gjennomført hele rutinen, har du virkelig gjort en god investering i deg selv. Hele deg oser da nok av energi og livslyst. Great balls of fire. Du river opp døren og løper opp trappene. Yesss! For min egen del har dette blitt en elsket avhengighet, som jeg har ønsket å dele med andre. Jeg håper dette frister også deg og ønsker i så fall lykke til! Legg gjerne igjen en kommentar her når du er i gang og hva du opplever.

Leave a Reply

