Skal det være et møte?

Jeg synes det er et godt prinsipp ikke å skrive anmeldelse når det gjelder min kones bøker. Du kan jo ikke akkurat kalle meg objektiv. Men vet du hva? Temaet er så sykt viktig at jeg bare måtte gjøre et unntak. Du får ha meg unnskyldt. Saken er enkel. Aldri i min yrkeskarriere har jeg fått tilbud om opplæring i hvordan å ha gode, produktive møter. Jeg har ikke sett tilbud om det og kjenner bare veldig få som har fått noe slikt via jobben. Om mitt inntrykk stemmer og er representativ for de fleste, har vi funnet et merkelig paradoks i norsk arbeidsliv. Møter er det mye av i arbeidslivet, utrolig mye. Salgsmøter, kundemøter, avdelingsmøter, ledergruppemøter, prosjektmøter, osv. Hundretusener av oss deltar i slike møter regelmessig. Noen har i perioder ikke noe annet å gjøre på jobb enn å løpe i møter. Likevel har de færreste fått skikkelig opplæring i hva et godt møte innebærer. Det var da helt merkelig.

En av de aspektene med arbeidslivet som jeg husker at jeg ble mest skuffet over er nettopp møtefenomenet. Etter deltakelse i flere dårlige møter de første årene utviklet jeg en aversjon mot møteinnkallinger som var mangelfulle. Mange ting kunne være feil i mine øyne. Agendaen var ikke gitt eller dårlig beskrevet. Eller det var ikke selvsagt at jeg skulle delta på møtet. Eller målet med møte var ikke tydelig nok. Dette opplevde jeg som så problematisk sløsing med energi at jeg har avvist flere ganger å delta på møter om jeg fikk sjansen. Og dermed har jeg spart meg selv for frustrasjoner og fikk jeg brukt tiden til noe langt bedre.

Møter kan virkelig være nyttige og er det også ofte, om alle bidragsytere gjør jobben sin. Selv liker jeg best de kreative møtene hvor vi utvikler nye ideer eller drøfter en sak fra ulike vinkler, slik at vi lærer av hverandre. Senere har jeg gjennom flere konsulentoppdrag innen teamutvikling erfart at mye kan bli bedre i møter. Verstingen er kanskje sånne møter hvor ingen virkelig hører på hverandre. Alle bare venter til det er sin tur til å si hva de hadde på hjertet. Det som den ene personen forteller, bygger ofte ikke på hva den forrige nettopp sa. Møter hvor folk kommer med spontane forslag, uten at noen faktisk tar tak i dem.

Ikke rart at folk flest innrømmer i undersøkelser om møter at en stor andel av tiden de bruker på dem er bortkastet. I tøffe økonomiske tider som vi har nå, hvor mange opplever slik tidsklemme at de knapt rekker å gå på do, er noe i arbeidskulturen riv ruskende galt. Problemet er enormt og behovet for å gjøre noe med det er like stort, om vi da skal være mer produktive og mindre frustrerte på jobb. Hvordan skal vi få løst dette på ordentlig? Jeg tror ikke på noe rask løsning, men nå har folk i teknologiselskapet My.Pocket.Academy noe på gang som jeg tror vil hjelpe. Snart er de på plass med en helt ny App, som skal hjelpe arbeidstakere med større bevissthet og nyttige tips rundt møteeffektivitet. Målet er færre uproduktive møter og at de møtene man faktisk velger å gå i, blir gode. Og for å starte det hele har de nettopp skrevet boken ”3-minuttersmetoden: Bli kvitt møtehelvetet!” Boken er nå å få kjøpt på www.mypocket.no.

Etter å ha lest boken er jeg virkelig overbevist om at det gode innholdet vil treffe mange. Forfatterne Ine Thereze Gransæter og Ann Elin Schüssel kaster ikke bort tiden in denne snertne boken som ryker av god action. Her er det tett med gode poenger, som allerede har vist seg vellykkede i praksis. Og ikke bare forfatternes egne poenger treffer. Helt i takt med tiden har de invitert flere andre ressurspersoner med bøttevis med egen møteerfaring inn. Slik har dette blitt en slags ”best practices” for å unngå håpløse møter og øke verdien av dem du skal ha. Så denne boken bare må du ha. For ikke å snakke om når App’en også blir ferdig….

Leave a comment